Alla inlägg den 15 juli 2011

Av Ego Dog's - 15 juli 2011 12:34

Som svar på Ciccis kommentar, vilken jag tycker är oerhört bra som kom upp   , det här med metalitet är något jag ofta funderar över på pumi (och andra raser också för den delen) Det här skulle kunna bli ett väldigt långt inlägg men jag ska försöka fatta mig kort.


Jag tycker det är så förlegat med hundar som är reserverade och "avvaktande" det är nämligen så hårfint mellan reserverad och otillgänglighet (reservation är en viss form av ottilgänglighet), det är alldeles beroende på vad för sammansättning hunden har med alla andra egenskaper som avgör om det kommer funka i vardagen eller inte med den typen av egenskap.


Ytterst modig och misstänsam är en farlig kombination, passar det inte så tänker jag inte backa... om en sån hund inte klarar av möten med folk eller tycker det är jobbigt med folk, får denna förare problem. Jag vet väldigt, väldigt många som har problem med sina pumi pga av detta - att uppfödarena lutar sig mot denna rad i rasstandarden och avlar på riktigt dåliga föräldrardjur mentalt. Det är inte uppfödaren som får problem, det är inte uppfödaren som blir begränsad, det är föraren som ska ha hunden i vardagen, träna och kanske tävla med hunden som får alla dessa problem.


Därför ser jag hellre att "mina" valpar älskar folk och hånglar upp varenda kotte den ser, det gör det hela mycket lättare, det ska till en otroligt duktig förare för att styra upp ottilgänglighet, och varför ska vi ha det på våra pumi?
Vad är det som är så bra med det förutom att det står i rasstandarden? Och vilka är igentligen så duktiga på att avgöra om hunden är lite reserverad och avvaktande eller faktiskt rädd för folk?


Det är upp till varje uppfödare att avgöra, jag tar fram dom hundarna som jag själv skulle vilja ha och leva med, jag har en otilgänglig hund och det räcker!
Jag är så stolt över Amazing kullen, dom är rikigt rikigt bra, och nej Cicci alla kanske inte har kompetens nog att avgöra om en 12 veckors valp är bra i pallet men jag har sett så mycket valpar och väldigt mycket pumivalpar för att kunna avgöra om hundarna är framåt, sociala, har kamplust, tycker om andra hundar och gillar att jobba, det är inte sånna egenskaper jag tror det kommer bli mindre av med tiden... eller tror du det?


Men som sagt det har med erfarenhet att göra.... ska man bedömma en hunds metalitet efter 18 månaders ålder är väldigt mycket också baserat på miljö, och inte bara arv... det är därför det finns valptest, mh görs innan 18 månader och korningen ska vara klar innan hunden är 4 år (ja det gäller ju inte på pumi då eftersom det inte är en bruksras)


Varför ska vi uppfödare sikta in oss så mycket på fel egenskaper, varför är dom så viktiga? Vi bor inte med hundarna på landet längre, dom ska inte vakta några fårflockar dygnet runt längre, sikta istället på att bevara pumin som en vallhund och arbetshund, låt inte arbetslusten försvinna och göra pumin till ett "det" som bara följer sin förare i hasorna och inte har några åsikter alls... men det är ju lättare att sälja sådana hundar...


Nää nu börjar det bli så här långt igen, ja, det finns mycket at skriva om när det gäller mentalitet hos hundar över lag inte bara på pumi, och det här var ett svar på din kommentar Cissi, jag låter det inte bli någon form av "debatt" här i våran valpblogg, om du också har åsikter om pumins mentalitet får du skriva mer i din egen blogg. Tack för din kommentar!


Är lite nyfiken på hur ni andra tycker som har pumi?

Vad känner ni spontant om pumins mentalitet?


Vad är bra respektive sämre egenskaper, vad bör det finnas mer av och vad ska det finnas mindre av?


Ni som inte har pumi, hur uppfattar ni pumi ni träffar på klubbar, tävlingar etc?

Ovido - Quiz & Flashcards